Czy można zapomnieć o systemie ciepłowniczym?
- Kronikarz LKE

- 14 wrz
- 3 minut(y) czytania
W dniu 11.09.2025 r. w Urzędzie Miasta Lubina odbyły się konsultacje bardzo ważnego dla naszego regionu „Programu eksploatacji złoża rud miedzi w filarze ochronnym miasta Lubina na lata 2026–2028”. Program zawiera zagadnienia z zakresu przestrzegania parametrów eksploatacji, deformacji powierzchni, sposobach monitorowania deformacji i wstrząsów oraz prognozowanych skutkach prowadzonej eksploatacji.
W konsultacjach wzięli udział przedstawiciele Zakładów Górniczych Lubin KGHM, MPWiK Lubin, Urzędu Miejskiego w Lubinie oraz MPEC TERMAL – spółki, której większościowym udziałowcem jest Fundacja „Pełni Energii”, reprezentująca interes społeczny mieszkańców Lubina i działająca w ich imieniu.
Warto podkreślić, że w przeszłości działalność górnicza prowadzona przez ZG Lubin skutkowała licznymi deformacjami terenu, które miały negatywny wpływ na stan techniczny sieci ciepłowniczych, powodując m.in. uszkodzenia rurociągów, konieczność kosztownych modernizacji oraz liczne przerwy w dostawach ciepła dla mieszkańców. Dlatego w związku z planowaną eksploatacją w rejonie filara ochronnego miasta Lubina, istnieje uzasadniona obawa, że podobne skutki mogą wystąpić w przyszłości, z jeszcze większym negatywnym skutkiem.

Zwracamy uwagę, że inne spółki ciepłownicze działające na terenie Zagłębia Miedziowego – WPEC oraz Energetyka Sp. z o.o. – należą do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., co może ograniczać ich występowanie z niezależnymi wnioskami w tego typu postępowaniach.
W związku z tym MPEC TERMAL Sp. z o.o., jako niezależny operator systemu ciepłowniczego (przesyłowo-dystrybucyjnego) w Lubinie, zwrócił się z formalnym wnioskiem o uwzględnienie w zaleceniach do planu, następujących kwestii związanych z historycznym, aktualnym oraz przyszłym wpływem eksploatacji górniczej na infrastrukturę ciepłowniczą miasta:
1. Uwzględnienia obowiązku systematycznego monitorowania wpływu eksploatacji górniczej na infrastrukturę ciepłowniczą, w szczególności należącą do podmiotów niezależnych od Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., celem zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego mieszkańców Lubina oraz ograniczenia ryzyka wystąpienia szkód górniczych.
2. Wprowadzenia efektywnych mechanizmów konsultacyjnych z lokalnymi operatorami infrastruktury technicznej.
3. Wypracowanie systemu obiektywnych rekompensat za szkody górnicze w infrastrukturze ciepłowniczej i wodno-ściekowej, obejmującego zarówno odszkodowania za dotychczasowe skutki eksploatacji, jak i pokrycie kosztów bieżących napraw, coraz częściej występujących awarii, modernizacji oraz zabezpieczeń technicznych.

Podczas spotkania stanowczo wyszczególniono następujące kwestie:
- charakter szkód górniczych jako szkód ciągłych,
- brak rekompensat dla spółek ciepłowniczych mimo wypłat przez KGHM Zakłady Górnicze Lubin rekompensat dla innych podmiotów infrastruktury (np: MPWiK Lubin, Dolnośląska Spółka Gazownictwa we Wrocławiu), spółki ciepłownicze aktywne w obszarze Lubina w ostatnich 20 latach nie otrzymywały żadnych świadczeń.
- zły stan techniczny sieci ciepłowniczej opisany dokładnie w dokumencie urzędowym „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Miejskiej Lubin (Aktualizacja 2024)”
- nieprzyłączanie gotowych nowoczesnych sieć ciepłowniczych, a w zamian eksploatowanie awaryjnych przestarzałych sieci, notując coraz większą liczbę przerw w dostawach ciepła (osiedle Ustronie IV)
- brak inwentaryzacji sieci ciepłowniczych, co utrudnia ocenę ich stanu technicznego oraz wpływu eksploatacji górniczej na ich funkcjonowanie
- nierówne traktowanie infrastruktury sieciowej. Przedstawiony do konsultacji program eksploatacji złoża miedzi zawiera jedynie jeden akapit poświęcony ciepłownictwu, który dodatkowo zawiera błędy merytoryczne i nieaktualne dane. Taki sposób ujęcia tematu świadczy o marginalizacji znaczenia systemów ciepłowniczych, mimo ich największej wrażliwości na działalność górniczą i strategicznej roli w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego miasta.
- uwzględnienie kosztów w planie eksploatacji. Koszty zabezpieczeń i modernizacji infrastruktury powinny być współfinansowane przez kopalnię, zgodnie z zasadami odpowiedzialności za szkody górnicze oraz strategią ESG Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A.
Jednocześnie przedstawiciele MPEC TERMAL, mając na uwadze ochronę interesów podmiotów ciepłowniczych eksploatujących infrastrukturę strategiczną, posiadaną wiedzę ekspercką oraz reprezentowanie interesów mieszkańców, zadeklarowały gotowość do uczestniczenia w pracach komisji powoływanych przez Wyższy Urząd Górniczy.
Jaka będzie odpowiedź WUG?, czy uwzględni uzasadnione wnioski opisane powyżej? - dowiemy się pewnie wkrótce i z pewnością poinformujemy o tym opinię publiczną. Wstępnie uczestnicy konsultacji wyrazili wolę kontynuacji dialogu i wypracowania rozwiązań zapewniających stabilność i bezpieczeństwo rozwoju miasta Lubina.
Fot. Materiały prasowe



Komentarze